I huvudsak finns det två notoriskt populära metoder för att odla en falsk följande på nolltid. Skapa flera (som tusentals) falska konton och har dem som dina inlägg. Det finns ett gäng tjänsteleverantörer som säljer Instagram Likes utåt.

Prenumerera på en tjänst som programmerar Instagram-robotar som fungerar som ditt konto – de följer eller likes foton på relaterade konton. Efter detta kommer de att sluta följa dessa konton för att upprätthålla en mer idyllisk efterföljare-följande förhållande.

Båda ger inte långsiktiga fördelar. Visst, de lägger till siffror direkt, men detta varar bara tillfälligt, uppmanar dig att använda mer av dessa tjänster. Du kan hitta tjänsteleverantörer som säljer Instagram-likes-rätter för så lågt som $2.95.

Det är ganska frestande, men det är för bra för att vara sant. Det finns stora farhågor med dessa till synes skumma metoder. Först falska konto anhängare har inga bilder, och kommer sannolikt inte kommentera också.

En sådan brist på interaktion väcker redan en röd flagga. Användare och även Instagram kan enkelt upptäcka denna misstänkta aktivitet. Den andra metoden fungerar på ömsesidighetsprincipen. När någon följer dig, förväntas du följa dem också.

Robotarna fungerar sina “underverk” tills du har genererat ett stort antal anhängare. Naturligtvis, i många fall, dessa nya anhängare inser inte att bot en bara kommer att sluta följa deras konto några dagar senare. Detta är en handling av bedrägeri och de flesta användare anser att det är oetiskt.

Vad är roligt med dessa robotar är att de saknar spontanitet, som du förväntar dig av deras programmering. De kommer bara att lämna generiska en eller två ord kommentarer på bilder som “Cool!”, “Awesome!” eller “Great Job!” Det blir bara löjligt när kommentarerna inte matchar avsikten med inlägget.

Till exempel, säger “Great” på en allvarlig men subtil opinionsbildning kan vara en anledning till missförstånd. Uppenbarligen har dessa robotar inte någon aning om hur nyanser i kommunikation fungerar. Detta skulle kunna skapa småaktiga till även massiva PR katastrofer för företag också.